26-04-09 It's raining men..

21-03-09 Hawera t/m 26-04-09 Queenstown,

Eerlijk is eerlijk it's been a while.. Ik ben sowieso niet vaak online en die keren dat ik online was ging al m'n tijd (en kleingeld =P) op aan mail en MSN.. Nu is het echter midden in de nacht bij jullie dus heb ik even de tijd om een globale update te geven van de afgelopen MAAND..

Vergeef het me als ik dingen vergeet, maar dat zal later nog wel blijken uit de vele honderden (duizenden?) foto's.. O en let niet op spelling, ik brabbel dit nu even 'snel' uit m'n hoofd op en iedereen weet hoe goed ik met namen ben..

Okay, op het moment van m'n laatste blog zat ik in Hawera. Na het typen van die blog ben ik naar het Tawhiti museum geweest, dit is een museum waarin heel veel gebruik gemaakt ik van nagemaakte mensen, op welke schaal dan ook, en ik kan je vertellen dat waren er nog wel wat.. Allemaal gemaakt door 1 man.. Ieder z'n hobby, maar wel petje af voor hem.

Daarna door naar Ohakune, een plaatsje vlakbij Mt. Ruapehu. Het idee was om daar naar de summit lake van Mt. Ruapehu te lopen. Was de titel van m'n vorige blog nog 'Ain't no mountain hogh enough', wel deze was dat dus wel. Er was geen bestaand pad, niemand ging naar boven en de skilift die je normaal zou pakken voor het eerste deel (Vanaf daar was het makkelijke te lopen en was er een 'volg de ski-lift'-pad) was afgebrand. Het kleine skiliftje onderaan de berg was op 'Hold' vanwege de nogal harde wind.. Al met al leek het me toch niet zo verstandig om dan naar boven te gaan en ben ik maar een andere wandeling gaan doen die ook de moeite was en, eerlijk is eerlijk, terwijl ik daar over een bergricheltje liep met de zware zijwind was ik blij dat ik niet voor de berg zelf was gegaan.. Het uitzicht was wel top trouwens en je raad nooit welke berg ik in z'n geheel kon zien.. Yep, that's right, Mt. Egmont.. *Zucht*

Overigens werd ik op de camping in Ohakune wakker met nog net niet bevroren voeten. Een blik op m'n thermometer vertelde me dat het op dat moment 1 graad celcius was en laat ik er nou net voor gekozen hebben om die goedkope, dunne slaapzak mee te nemen naar NZ.. Inmiddels ben ik dan ook een lekker groot en warm fleecedeken rijker. =)

Daarna doorgereden -met een tussenstop bij het war museum langs HW1- naar een plaatsje vlakbij Levin (.. Beach). Hier wonen Judy en Ned, twee mensen die ik op de camping in Hawera had ontmoet (Of naja, eigenlijk had ik alleen Judy ontmoet, maar toch..). Daar ben ik die nacht blijven slapen (en verwend met een heerlijke maaltijd!) en de volgende dag ben ik met Judy naar een molen in het nabijgelegen plaatsje Foxton (denk ik?) gegaan. Het is eigenlijk schandalig lang geleden geweest dat ik in Nl naar een molen geweest ben eigenlijk.. Hoe dan ook die molen was gebouwd rond 2000 als een Nederlands communitie project door alle Nederlanders die daar sinds de jaren 50 wonen. Uiteraard een zak typisch Nederlands snoep gekocht: Zwart-witjes.

Daarna door naar Lower Hut, de dichtsbijzijnde camping bij Wellington. Daar een ferryticket geboekt en naar Wellington geweest. Ik kan je zeggen, Wellington heeft te veel te doen voor 1 dag.. Ik ben naar de Beehive (het parlementsgebouw) geweest, naar de cathedraal (waar net een koor aan het oefenen was voor een optreden, best indrukwekkend), de voorganger van de Cathedraal en naar het Te papa museum. Het Te Papa is vergelijkbaar met Nemo en heeft op zich al genoeg te bieden om je een week lang zoet te houden..

Waarschijnlijk op de terugweg dus nog maar een dagje Wellington.. ;-)

Met de Ferry op naar het Zuidereiland (voor zolang die nog zo heet, maar dat terzijde..). Picton was de volgende stop. De overtocht duurde zo'n 3 uur en het weer was goed (redelijk harde wind, maar dat hoort erbij nietwaar?), al met al een rustige overtocht.

Vanuit Picton wat gewandeld en een ritje gemaakt op de mailboat door de ehh Milborough sound (?).

Doorgereden naar Motueka, met een tussenstop in Nelson. In Nelson ben ik dan toch eindelijk gezwicht voor een 'echt' fototoestel; de Canon 450D (the rebel). Ik dacht er al een tijd over om hem te kopen en het uitzicht is hier zo fantastisch, dus..

Ironisch genoeg heeft dit waarschijnlijk wel geleid tot de dood van mijn 'normale point-and-shoot'-CH- fototoestel. Vraag me niet waarom, maar het fototoestel dat zo'n beetje alles doorstaan heeft (regen, zwaartekracht, ..) is er uit het niets mee gestopt zo'n week nadat ik die ander gekocht had, de sluiter sluit niet meer op tijd waardoor alles ZWAAAAAAAAR overbelicht is en dus onbruikbaar is.. Dit fototoestel heeft letterlijk duizenden foto's gemaakt in zijn driejarige leven en is meegeweest op talloze schoolreizen, bij deze dan ook een moment stilte..

"..."

Na rustig rondgekeken te hebben in Nelson doorgereden naar Motueka. Vanuit hier wederom enkele wandelingen gedaan, waaronder iets meer dan de helft van de Abel Tasman track (Heb me door een watertaxi laten droppen in 'Bark Bay' en ben vanuit daar teruggelopen naar m'n auto die dag). Ook ben ik naar een superschone rivier/bron/watdanook geweest, je bent een toerist of je bent het niet?

Ook heb ik Little miss. Sunshine weer laten schijnen door haar te wassen! ^^

Westport was de volgende stop en het begin van de we(s)t coast. Hier heb ik furseals gezien en ben ik zijknat geregent in het uurtje terugwandelen van die zeehonden.. Keiharde regen->Natte broek->Natte sokken->Natte schoenen, yay, long live the wet coast.. (en dat was nog maar 't begin =P). Verder nog een paar kleine wandelingetjes gedaan, maar kon niet heel ver wandelen omdat het een paar dagen duurde voordat m'n schoenen droog waren en ze zonder sokken nou niet heel comfortabel lopen. Wel ben ik daar naar het plaatselijke Coaltown museum geweest. Dat was een museum over eigenlijk vanalles, het koolmijnen, houtkappen, bier brouwen, eigenlijk alle oude dingen die ze maar hadden, tot naaimachines en orgeltjes aan toe..

Op naar Greymouth. Hier vrij lang (een week!) gebleven ivm goede vrijdag en pasen, dagen waarop echt alles dicht was.

Vanuit Greymouth Shantytown bezocht, een goudzoekersstadje met allerlei oude houten huisjes uit het pionierstijdperk (beetje ala het 'pioneers village' van het noordereiland, al weet ik niet of ik die in het stuk over Stratford genoemd heb?=P). EN -Om maar even een geniaal computerspel uit de oude doos te quoten-: 'I went panning for gold this weekend, but all I got was wet', ofwel een wannebe poging tot goudzoeken en ik kan met trots zeggen, ik ben nu een stuk of vijf goud(kleurige)korreltjes rijker..

Ook ben ik in Barrytown m'n eigen mes wezen smeden en hoewel ik betwijffel of ie door de douane komt was het een super leuke dag activiteit. Je begon met een stuk ijzer, verhitte het, bewerte het met een hamer, zaagde later stukken hout, schuurde de boel en weet ik het.. Uiteindelijk leek het zowaar op een serieus stoer echt mes =|. Tijdens de pauze konden we (naast het eten van een goede lunch) op een gigantische schommel.. Met z'n 7-en of achten trok je dan de opzittende naar achter en dan schommellen maar! Ook kon je ninja sterren en bijlen op een bord gooien.. Ninja sterren kreeg je er in een keer in (moest je natuurlijk NIET het bord missen..), bijlen duurde wat langer.. heel wat langer.. MAAR aan het einde van de pauze lukte het me dan toch! ^^

JA met pasen at ik eitjes (chocolade en een echte voor ontbijt, 's avonds heb ik zelfs pannekoeken gebakken^^) en ook in Greymouth heb ik gewandeld.

WET coast.. Op naar Franz Josef, een van de twee glacier stadjes. Toen ik op de camping aankwam en om een tentsite vroeg zei de reactie van de receptionist me genoeg, dat wordt in m'n auto slapen en jawel, twee dagen NON STOP regen. Naja op 1 uurtje na en toen ben ik dan ook naar een uitzichtpunt ergens aan de voet van de FJ-glacier gelopen en heb ik snel een paar foto's gemaakt. Overigens is een dag na mijn vertrek vanuit Greymouth de weg naar Franz Josef ingestort wegens de keiharde regen en waren alle dagtochten op beide glaciers afgelast..

MAAR niet op de daarop volgende dag waarop ik m'n tocht op de Fox glacier (die ander van de twee) geboekt had, go ik! ^^ In Fox en Franz regent het 2 van de 3 dagen (Fox heeft 250 regendagen op een jaar), maar hoewel ik regen schijn aan te trekken had ik geluk! =) Al met al zo'n 4 uur op de glacier zelf, die volledig uit ijs bestond (in tegenstelling tot dee in Europa die sneeuw hebben) gelopen en wederom vele foto's geschoten.

Na de nacht in Fox te hebben doorgebracht doorgereden (naja, met tientallen tussenstops voor kleine wandelingetjes naar uitzichtpunten of watervallen =P) naar Wanaka.

In Wanaka voor de verandering gewandeld en.. GESKYDIVED! ^^ Bizar genoeg vond ik 't niet eens eng eigenlijk =S. Ik deed een tandemsprong (duh=P) van 15.000 ft. Goed voor zo'n 60 sec vrije val en ik moet zeggen, het uitzicht was geweldig!

Ook hebben ze in Wanaka 'iets' genaamd 'Puzzleworld'. Een plek waar ze een aantal 'illusie-kamers' hebben; 1 met 3D hologrammen, 1 met de bekende holle gezichten (die je lijken te volgen, vraam me maar een keer naar Dexter als ik thuis ben) en 1 met waarvan de vloer onder een bepaalde hoek gebouwd is waardoor water naar boven lijkt te stromen.. Ook hadden ze een doolhof waarin je vier gekleurde torens moest vinden en vervolgens de uitgang. Ik ging uiteraard voor de 'moeilijke uitdaging'; ze in een bep volgorde vinden en ik zeg je, 't koste me net iets minder dan anderhalfuur (A)

Daarna doorgereden naar Queenstown..

Eerste paar dagen hier gewandeld, eerst rondom lake Hayes en de tweede dag in Glenorchy. Vandaag was het dan zover, ik ben bij deze officieel knetergek..

Je kan niet naar NZ gaan zonder te bungee jumpen (Het is immers een NZ sport, een van de weinige..) en als je dat doet hoor je het eigenlijk in Queenstown te doen, daar waar het allemaal begon..

Ik ben geen held, maar als ik het doe, dan maar in 1 keer goed en dus besloot ik voor de 'Nevis bungee' te gaan.. Google het maar eens, ik spoor niet :|.

Over het bungee jumpen.. Wat eigenlijk het naarste was, was het afwachten.. 12 uur bij het startpunt, halfuur wachten, vervolgens met een busje naar het platform. Gelukkig had de chauffeur humor, de muziek switchte van lyrics als 'I just keep on faaaaaaaaaaaaaaaling', naar 'And now the end is near'.. Had ik al gezegd dat het afwachten naar was? =P Hoewel ik er eigenlijk best rustig en nuchter onder bleef, was d'r iemand in de bus die maar door bleef praten, die was duidelijk t nerveust van iedereen. De rit liep langs Kawarau bridge, de eerste commerciele bungee ter wereld, de buschauffeur moest uiteraard nog even benadrukken dat wij voor een hogere gekozen hadden.. Al met al vond ik het eigenlijk wel een vermakelijke rit, maar het afwachten knaagt..

Daar waren we dan, ik had opzettelijk voor de Nevis bungee gekozen, google 'm maar es.. Das zegmaar de hoogste van Australasie.. (A) en ik zeg je t was hoog.. Aangezien ik de een na lichte was mocht ik fijn als een na laatste.. En toen was 't zover (ik had trouwens voor de gelegenheid m'n osg polo aangetrokken en hij matchte met m'n beendingen! ^^). De eerste twee seconden van de jump ben je soortvan verlamd, je hersenen begrijpen niet wat je jezelf aandoet en wtf er gaande is.. Die twee seconde zijn NAAR, en daarna ist eigenlijk best wel heer erg tof en geniet je van 't uitzicht en hoe de rivier met een rotgang op je af komt..

Noem het stoer, ik noem het knettergek, maar tof was 't zeker..

Al beloof ik jullie hierbij wel, nu weer genoeg gekkigheid gehad en weer terug naar het wandelen ^^.

Foto's zijn te vinden in 't fotoboek als het goed is en een filmpje is te vinden op m'n you-tube account*, dit ivm uploaden en 20-dingen tegelijk doen.. (A)

Morgen vertrek ik naar Te Anau. Mijn planning is om naar Milford sound te rijden en een tour te doen in Doubtful sound..

Hoe het afloopt, time will tell..